چرا خبرنگاران باید از توییتر استفاده کنند ؟
قلم و کاغذ، ابزار ضبطکننده صدا، دوربین، جلیقهای پر از جیبهای بزرگ و کوچک... اینها المانهای مرسومی هستند که یک خبرنگار را با آن میشناسیم. با رونق گرفتن شبکههای مجازی، عرصه خبرنگاری نیز دستخوش تحولاتی شد. سرعت بالای انتشار اخبار، مزیتها و البته مخاطراتی با خود به همراه داشت. از بین تمامی پلتفرمها و شبکههای مجازی، توییتر را میتوان شاخصترین و تاثیرگذارترین آنها در عرصه خبرگزاری دانست. حالا دیگر داشتن یک اکانت توییتر هم از ملزومات خبرنگاری محسوب میشود. اما چرا؟
در این مقاله قصد داریم به اهمیت این پرندهی پر سر و صدا در حرفه خبرنگاری بپردازیم.
نگاهی به توییتر در جهان
کمپانی Ominicore در فوریه 2020 مقالهای تحت عنوان Twitter by the numbers: Stats,Demographics& Fun facts منتشر کرد که اطلاعات جالبی در مورد توییتر و کاربرانش ارائه میدهد. بر طبق این مقاله تعداد کاربران فعال توییتر در طول یک ماه 330 میلیون کاربر و تعداد توییتهایی که در یک روز ارسال میشوند بالغ بر 500 میلیون میباشد. همچنین گزارش میدهد که روزانه 152 میلیون کاربر در توییتر فعالیت میکنند. نکته قابل توجهی که این مقاله در ارتباط با بحث پیش روی ما مطرح میکند این است که 71% کاربران توییتر گفتهاند از توییتر برای اطلاع از اخبار استفاده میکنند.
طبق نموداری که در تصاویر زیر میبینید، شمار کاربران توییتر به تفکیک ملیت آنها برای آمریکا که بیشترین تعداد کاربر در جهان را دارد و کشورهایی که در رتبههای بعدی قرار میگیرند گزارش شده است. چنین آمار مشخصی برای کشور ایران در دسترس نیست، اما میتوان با توجه به این آمار و روند رو به رشدی که توییتر طی سالهای گذشته تا به امروز نسبت به سایر شبکههای اجتماعی داشته و پیشبینیهای انجام شده به این نتیجه رسید که نباید ظرفیتها و مزایای قابل توجه توییتر را نادیده و یا دست کم گرفت.
خبرنگاری در این روزها...
اینکه در حال حاضر دسترسی مردم کشورمان به رسانههای اینترنتی و شبکههای مجازی نسبت به سالیان گذشته چقدر بیشتر و آسانتر شده است را همه میدانیم. تاثیر چشمگیری که بر افکار عمومی و حرکتهای جمعی میگذارد هم مشهود و البته قابل حدس است. در این میان نقش خبرنگاران و اهالی رسانه به عنوان افرادی که مسئولیت انتشار اخبار، پیگیری وقایع و تا حدودی تحلیل اتفاقات روز را بر عهده دارند، بسیار مهم و تاثیرگذار است.
خبرنگاران حکم چشم و گوش یکایک ما مردم را در هر مکانی بر روی کره زمین دارند و ما نیاز داریم تا به آنها اعتماد کنیم. در سالهای اخیر جلب اعتماد از سوی مخاطب راه و رسم تازهای دارد و در این راستا توییتر نقش برجستهای ایفا میکند.
دوباره به عنوان این مقاله بازمیگردیم..
چرا خبرنگاران باید از توییتر استفاده کنند؟
سردبیر لحظهنامه خود هستید
توییتر را میتوان لحظهایترین رسانه در دنیای فعلی دانست و این ویژگی یک امتیاز بزرگ برای خبرنگاران محسوب میشود. کافیست اراده کنید تا خبر را به گوش مخاطبینتان برسانید. تمام. خبر به دستشان رسیده است و به سرعت دست به دست میشود و...
انتخاب کلمات و بیانی هوشمندانه، حضوری فعال و پیوسته، پاسخگویی مناسب به سوالات و نیاز مخاطب از جمله کارهایی است که حساب کاربری شما را به یک روزنامه که نه! یک لحظهنامه شخصی تبدیل میکند.
پرسونال برندینگ
این بخش برمیگردد به همان راه و رسم جلب اعتماد در فضای مجازی. صداقت، صراحت، حضور به موقع، واکنش غیرمغرضانه و منطقی از جمله ویژگیهایی است که باعث میشود مخاطب نگاه مثبتی به شخص خبرنگار و نظرات او داشته باشد. چنین بستری در فضای توییتر به خوبی مهیاست و با سرعت بالایی قابلیت فراگیر شدن دارد. بعد از گذشت مدتی در صورت ثبات عملکردی در فعالیتهای حرفهای خبرنگار، نام او به مانند یک برند عمل میکند و گویای میزان اعتبار یک خبر خواهد بود. رسیدن به چنین جایگاهی را میتوان یک موفقیت چشمگیر در رزومه کاری فرد به شمار آورد.
پرندهای که میتواند به هرجایی پرواز کند
توییتر به یک منبع تولید محتوا تبدیل شده است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که اسکرینشاتی از یک توییت را در پستهای اینستاگرام یا تلگرام دیده باشید. حتی پای توییتر به رسانههای رسمی مثل اخبار سراسری و برنامههای تلویزیونی هم رسیده است. این مساله دو نکته را به ما خاطر نشان میکند؛
یک اینکه حضور پررنگ و موفق در توییتر شانس دیده شدن را در سایر شبکههای اجتماعی و رسانههای جمعی بالا میبرد و نکته دوم اینکه بازنشر توییتها در خارج از فضای توییتر به میزان زیادی باعث جذب مخاطب به فضای توییتر و ایجاد حساب کاربری توسط آنها میشود. در واقع این یک زنجیره بهم پیوسته است که نهایتا منجر به بیشتر دیده شدن توییتها و حسابهای کاربری افراد میگردد.
چهرههای سرشناس، توییتهای جنجالی
به نقل از فرد ناشناسی ؛) هرجا یک سیاستمدار باشد، حضور یک خبرنگار از اوجب واجبات است.
حساب کاربری افراد سرشناس و مشهور در عرصههای مختلف هنری، ورزشی و سیاسی در اغلب شبکههای اجتماعی دنبالکنندههای زیادی دارند و پربازدید هستند. در این میان حضور سیاستمداران و سران حکومتی در فضای توییتر خصوصا طی سالهای اخیر توجه بیشتری را به خود جلب کرده و حتی جنجالبرانگیز بوده است.
شاید یکی از دلایل حضور پررنگ این چهرهها در فضای توییتر، بیواسطه بودن آن است. به این معنا که میتوانند عقاید و صحبتهای خود را در حریم خودشان و بدون پرسش و پاسخ گزارشگران، با مردم و مخاطبین خاص خود در میان بگذارند. در این شرایط و با توجه به سرعت بالای انتقال و انتشار اخبار، نوبت خبرنگارهاست تا به حواشی و عواقب این قبیل توییتها بپردازند و از قافله عقب نمانند.
کلیدواژههایی از مردم
میکروبلاگینگ بودن توییتر از دیگر مزایای این پلتفرم است. کوتاه و مختصر.
حرفهایی که مردم به هر دلیلی قادر به بیان آن نیستند را میتوان در لابهلای توییتهایشان یافت. گاهی همین تکجملههای برخواسته از مردم عادی، دریچهای تازه به روی خبرنگار باز میکند. از طرفی با شناخته شدن صفحات خبرنگاران و امکان برقراری ارتباط با آنها، مردم نیز میتوانند به کمک خبرنگار محبوب و مورد اعتمادشان برآیند و در نشر اخبار روز کشور کمک کنند.
در کنار تمام مزایا و امتیازاتی که عنوان شد، این را هم بگوییم که در فضای توییتر باید بسیار سنجیده عمل کرد. گاهی یک جمله و یا یک کلمه نا به جا ممکن است تمام سابقه و حتی آینده کاری شما را به خطر بیاندازد. پیشنهاد میکنیم همکاران و آنهایی که توانستهاند به خوبی از پس پیچ و خمهای راه برآیند را پیدا کنید و از چگونگی مدیریت حسابشان بیاموزید.
در پایان لینک دسترسی به دو مقاله انگلیسی که به تازهگی منتشر شدهاند و نکاتی در مورد داشتن اکانت توییتری موفق برای خبرنگاران و روزنامهنگاران ارائه دادهاند، قرار دادهایم.
https://www.newsmediaalliance.org/how-to-twitter-for-journalists
https://www.journaliststoolbox.org/2020/04/04/twitter_resources