Image

چرا خبرنگاران باید از توییتر استفاده کنند ؟

قلم و کاغذ، ابزار ضبط­کننده صدا، دوربین، جلیقه­ای پر از جیب­های بزرگ و کوچک... این­ها المان­های مرسومی هستند که یک خبرنگار را با آن می­شناسیم. با رونق گرفتن شبکه­های مجازی، عرصه خبرنگاری نیز دستخوش تحولاتی شد. سرعت بالای انتشار اخبار، مزیت­ها و البته مخاطراتی با خود به همراه داشت. از بین تمامی پلتفرم­ها و شبکه­های مجازی، توییتر را می­توان شاخص­ترین و تاثیرگذارترین آن­ها در عرصه خبرگزاری دانست. حالا دیگر داشتن یک اکانت توییتر هم از ملزومات خبرنگاری محسوب می­شود. اما چرا؟

در این مقاله قصد داریم به اهمیت این پرنده‌ی پر سر و صدا در حرفه خبرنگاری بپردازیم.

 

نگاهی به توییتر در جهان

 

کمپانی Ominicore در فوریه 2020 مقاله­ای تحت عنوان Twitter by the numbers: Stats,Demographics& Fun facts منتشر کرد که اطلاعات جالبی در مورد توییتر و کاربرانش ارائه می­دهد. بر طبق این مقاله تعداد کاربران فعال توییتر در طول یک ماه 330 میلیون کاربر و تعداد توییت­هایی که در یک روز ارسال می­شوند بالغ بر 500 میلیون می­باشد. همچنین گزارش می­دهد که روزانه 152 میلیون کاربر در توییتر فعالیت می­کنند. نکته قابل توجهی که این مقاله در ارتباط با بحث پیش روی ما مطرح می­کند این است که 71% کاربران توییتر گفته­اند از توییتر برای اطلاع از اخبار استفاده می­کنند.

طبق نموداری که در تصاویر زیر می­بینید، شمار کاربران توییتر به تفکیک ملیت آن­ها برای آمریکا که بیشترین تعداد کاربر در جهان را دارد و کشورهایی که در رتبه­های بعدی قرار می­گیرند گزارش شده است. چنین آمار مشخصی برای کشور ایران در دسترس نیست، اما می­توان با توجه به این آمار و روند رو به رشدی که توییتر طی سال­های گذشته تا به امروز نسبت به سایر شبکه­های اجتماعی داشته و پیش­بینی­های انجام شده به این نتیجه رسید که نباید ظرفیت­ها و مزایای قابل توجه توییتر را نادیده و یا دست کم گرفت.

 

 

 

 

 

                  

                           Leading countries based on number of Twitter users as of July 2019, U.S. is #1           

                            Graph showing US Twitter Users from 2019 to 2023 with no major change

خبرنگاری در این روزها...

 

اینکه در حال حاضر دسترسی مردم کشورمان به رسانه­های اینترنتی و شبکه­های مجازی نسبت به سالیان گذشته چقدر بیشتر و آسان­تر شده است را همه می­دانیم. تاثیر چشم­گیری که بر افکار عمومی و حرکت­های جمعی می­گذارد هم مشهود و البته قابل حدس است. در این میان نقش خبرنگاران و اهالی رسانه به عنوان افرادی که مسئولیت انتشار اخبار، پیگیری وقایع و تا حدودی تحلیل اتفاقات روز را بر عهده دارند، بسیار مهم و تاثیرگذار است.

خبرنگاران حکم چشم و گوش یکایک ما مردم را در هر مکانی بر روی کره زمین دارند و ما نیاز داریم تا به آن­ها اعتماد کنیم. در سال­های اخیر جلب اعتماد از سوی مخاطب راه و رسم تازه­ای دارد و در این راستا توییتر نقش برجسته­ای ایفا می­کند.

دوباره به عنوان این مقاله بازمی­گردیم..

چرا خبرنگاران باید از توییتر استفاده کنند؟

 

سردبیر لحظه­نامه خود هستید

توییتر را می­توان لحظه­ای­ترین رسانه در دنیای فعلی دانست و این ویژگی یک امتیاز بزرگ برای خبرنگاران محسوب می­شود. کافی­ست اراده کنید تا خبر را به گوش مخاطبین‌تان برسانید. تمام. خبر به دست­شان رسیده است و به سرعت دست به دست می­شود و...  

انتخاب کلمات و بیانی هوشمندانه، حضوری فعال و پیوسته، پاسخ­گویی مناسب به سوالات و نیاز مخاطب از جمله کارهایی است که حساب کاربری شما را به یک روزنامه که نه! یک لحظه­نامه شخصی تبدیل می­کند.

 

پرسونال برندینگ

این بخش برمی­گردد به همان راه و رسم جلب اعتماد در فضای مجازی. صداقت، صراحت، حضور به موقع، واکنش غیرمغرضانه و منطقی از جمله ویژگی­هایی است که باعث می­شود مخاطب نگاه مثبتی به شخص خبرنگار و نظرات او داشته باشد. چنین بستری در فضای توییتر به خوبی مهیاست و با سرعت بالایی قابلیت فراگیر شدن دارد. بعد از گذشت مدتی در صورت ثبات عملکردی در فعالیت­های حرفه­ای خبرنگار، نام او به مانند یک برند عمل می­کند و گویای میزان اعتبار یک خبر خواهد بود. رسیدن به چنین جایگاهی را می­توان یک موفقیت چشم­گیر در رزومه کاری فرد به شمار آورد.

 

 

 

پرنده­ای که می­تواند به هرجایی پرواز کند

توییتر به یک منبع تولید محتوا تبدیل شده است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که اسکرین­شاتی از یک توییت را در پست­های اینستاگرام یا تلگرام دیده باشید. حتی پای توییتر به رسانه­های رسمی مثل اخبار سراسری و برنامه­های تلویزیونی هم رسیده است. این مساله دو نکته را به ما خاطر نشان می­کند؛

یک اینکه حضور پررنگ و موفق در توییتر شانس دیده شدن را در سایر شبکه­های اجتماعی و رسانه­های جمعی بالا می­برد و نکته دوم اینکه بازنشر توییت­ها در خارج از فضای توییتر به میزان زیادی باعث جذب مخاطب به فضای توییتر و ایجاد حساب کاربری توسط آن­ها می­شود. در واقع این یک زنجیره بهم پیوسته است که نهایتا منجر به بیشتر دیده شدن توییت­ها و حساب­های کاربری افراد می­گردد.

 

چهره­های سرشناس، توییت­های جنجالی

به نقل از فرد ناشناسی ؛) هرجا یک سیاست­مدار باشد، حضور یک خبرنگار از اوجب واجبات است.

حساب کاربری افراد سرشناس و مشهور در عرصه­های مختلف هنری، ورزشی و سیاسی در اغلب شبکه­های اجتماعی دنبال­کننده­های زیادی دارند و پربازدید هستند. در این میان حضور سیاست­مداران و سران حکومتی در فضای توییتر خصوصا طی سال­های اخیر توجه بیشتری را به خود جلب کرده و حتی جنجال­برانگیز بوده است.

شاید یکی از دلایل حضور پررنگ این چهره­ها در فضای توییتر، بی­واسطه بودن آن است. به این معنا که می­توانند عقاید و صحبت­های خود را در حریم خودشان و بدون پرسش و پاسخ گزارشگران، با مردم و مخاطبین خاص خود در میان بگذارند. در این شرایط و با توجه به سرعت بالای انتقال و انتشار اخبار، نوبت خبرنگارهاست تا به حواشی و عواقب این قبیل توییت­ها بپردازند و از قافله عقب نمانند.

 

کلیدواژه­هایی از مردم

میکروبلاگینگ بودن توییتر از دیگر مزایای این پلتفرم است. کوتاه و مختصر.

حرف­هایی که مردم به هر دلیلی قادر به بیان آن نیستند را می­توان در لابه­لای توییت­هایشان یافت. گاهی همین تک­جمله­های برخواسته از مردم عادی، دریچه­ای تازه به روی خبرنگار باز می­کند. از طرفی با شناخته شدن صفحات خبرنگاران و امکان برقراری ارتباط با آن­ها، مردم نیز می­توانند به کمک خبرنگار محبوب و مورد اعتمادشان برآیند و در نشر اخبار روز کشور کمک­ کنند.

 

 

در کنار تمام مزایا و امتیازاتی که عنوان شد، این را هم بگوییم که در فضای توییتر باید بسیار سنجیده عمل کرد. گاهی یک جمله و یا یک کلمه نا به جا ممکن است تمام سابقه و حتی آینده کاری شما را به خطر بیاندازد. پیشنهاد می­کنیم همکاران و آن­هایی که توانسته­اند به خوبی از پس پیچ و خم­های راه برآیند را پیدا کنید و از چگونگی مدیریت حساب‌شان بیاموزید.

در پایان لینک دسترسی به دو مقاله انگلیسی که به تازه­گی منتشر شده­اند و نکاتی در مورد داشتن اکانت توییتری موفق برای خبرنگاران و روزنامه­نگاران ارائه داده­اند، قرار داده­ایم.

 

https://www.newsmediaalliance.org/how-to-twitter-for-journalists

https://www.journaliststoolbox.org/2020/04/04/twitter_resources