Image

برای استخدام یک کارشناس روابط عمومی به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

کارشناس روابط عمومی می‌تواند یک یا چندین پل ارتباطی بین شرکت­ها و سازمان­ها با مشتریان و عموم مردم ایجاد کند. نقش تاثیرگذار چنین مهره­ای در پیشبرد اهداف یک مجموعه باعث می­شود تا برای سپردن این مسئولیت، دقت بیشتری به خرج داد.

 

ورود به یک مهمانی بزرگ

فرض کنید به یک مهمانی بسیار بزرگ و مجلل دعوت شده­اید که در این مهمانی اکثر افراد سرشناس و عالی­رتبه حضور دارند. شما برای موفقیت در زمینه کاری خود نیاز دارید تا با این افراد صحبت کنید و حمایتشان را جلب کنید. اما چطور؟

 

در جستجوی یک آشنا

این فکر به ذهن­تان می­رسد تا آشنایی پیدا کنید و از طریق او خود را به آن افراد معرفی کنید. فرد مورد نظر باید شناخت خوب و کاملی از آن افراد داشته باشد. بر حسب اتفاق احساس می­کنید که چنین فردی را در بین جمعیت پیدا کرده­اید. اما هنوز برای مطمئن شدن زود است.

به او نزدیک می­شوید و برای چند دقیقه­ای او را زیر نظر می­گیرید.

متوجه قدرت بیان و تاثیرگذاری کلام او در بین اطرافیانش می­شوید. حتی شما را هم تحت­تاثیر قرار داده است! اعتماد به نفس بالای او در حین صحبت کاملا آشکار است. انگار اطرافیانش را مسخ کرده باشد. می­دانست چطور مقصودش را بیان کند تا به نتیجه برسد. چه­بسا یک روان­شناس زبردست باشد... بله. او می­توانست فرد مورد نظر شما باشد. می­روید تا مسئله­تان را با او در میان بگذارید.

 

 

همراهی با بهترین آشنا

آشنای انتخابی شما زمانی که کاملا در جریان کار و اهداف شما قرار گرفت، با توجه به شناختی که از اصول و قواعد مهمانی و آن افراد دارد، شروع به برنامه­ریزی و سازمان­دهی یک نقشه می­کند. با دوستانی که دارد صحبت می­کند، از آن­ها کمک می­گیرد و متقاعدشان می­کند تا به شما کمک کنند. در نهایت یک زمان­بندی دقیق را برنامه­ریزی می­کند تا در بهترین لحظه‌ی ممکن بتواند شما را آن طور که می­خواهید به آن افراد معرفی کند. لحظه معرفی دیگر نیاز به توصیف ندارد. آشنای شما کارش را خوب بلد است.

ناگهان در عرض چند دقیقه خواهید دید که نه تنها آن افراد شما را می­شناسند، بلکه می­بینید دوست‌تان دارند و به شما اعتماد می­کنند.

نیم­نگاهی به آشنای تازه­ی خود می­اندازید... با لبخندی قدرشناسی می­کنید و در دل­تان می­گویید؛

چه خوب شد که با او آشنا شدم.

 

دنیای رسانه یک مهمانی جهانی­ست و مخاطبان و عامه مردم، همان افراد سرشناس و عالی­رتبه در داستان ما هستند. برای معرفی شدن در این مهمانی پر زرق و برق به یک آشنای باتجربه نیاز دارید. به یک کارشناس روابط عمومی که فاکتورهای اصلی را در برقراری ارتباط و سازماندهی امور داشته باشد. کارشناسی که در یک کلمه "آشنا" باشد.

 

چطور آشنای خوبی پیدا کنیم؟

شناخت یک کارشناس کاردرست و قابل اطمینان مستلزم این است که فاکتورهای اصلی را در انتخاب فرد مناسب بدانیم و بتوانیم کیفیت هرکدام از این فاکتورها را در افراد مختلف بسنجیم.

در ادامه به تفصیل در مورد هر کدام از این فاکتورها توضیح می­دهیم.

 

ویژگی­های کارشناس روابط عمومی

یک کارشناس روابط عمومی باید در سه زمینه توانمند باشد؛

_ تولید محتوا و اطلاع­رسانی به مخاطبان

_ انعکاس جلوه­ای مثبت و مطلوب از سازمان یا مجموعه

_ معرفی خدمات سازمان یا مجموعه در سطح گسترده

 

به­ طور دقیق­تر یک کارشناس روابط عمومی باید در ابعاد شخصیتی و حرفه­ای دارای امتیازات و ویژگی­هایی باشد که منجر به توانمندی او در موارد مذکور شود.

 

ویژگی­های فردی و ذاتی یک کارشناس روابط عمومی:

بسیار پیش آمده است که گفته­ایم فلانی مدیر به دنیا آمده است. بعضی­ها انگار از بدو تولد شغل و حرفه آینده خود را به همراه دارند. بعضی­ها هم به مرور کشف می­شوند.

از جمله ویژگی­های ذاتی یک کارشناس روابط عمومی، استعداد مدیریت در همه ابعاد آن است. چه مدیریت درونی مانند مدیریت هیجان، خشم و استرس و چه مدیریت بیرونی که همان کنترل اوضاع و شرایط سازمان می­باشد.

موفقیت در منصب یک کارشناس روابط عمومی مستلزم روحیه­ای قوی، سخت­کوش، صبور، فرصت­جویی آگاهانه، بهره هوشی بالا، کنجکاوی، شجاعت، شوخ­طبعی و سرزنده بودن، داشتن بیان خوب و ظاهری مناسب و به طور کلی شخصیتی با کاریزمای مثبت است.

تصمیم­ها و عملکرد کارشناس روابط عمومی تاثیر بسیار زیادی بر روند کار یک سازمان دارد. لذا یک کارشناس روابط عمومی باید بیش از هر چیز احساس مسئولیت بالایی داشته باشد، چرا که او نه تنها به اعتماد کارفرمایان خود پاسخ می­دهد بلکه مخاطبان و مردم را در پیش روی خود دارد. رعایت اصول اخلاقی، صداقت و مردم­داری از جمله ویژگی­های برجسته یک کارشناس روابط عمومی موفق است.

از دیگر ویژگی­های فردی یک کارشناس روابط عمومی که می­تواند او و کل مجموعه را متمایز سازد، استعداد و نبوغ او در ارائه راهکارها و روش­های خلاقانه و نوآورانه است. ایده­پردازی و چگونگی عملیاتی کردن یک ایده، نبوغ و سخت­کوشی بالایی می­طلبد که کارشناس روابط عمومی از آن برخوردار است.

 

ویژگی­های اکتسابی و حرفه­ای یک کارشناس روابط عمومی:

الف) دانش و مهارت

کارشناس روبط عمومی فردی است که دانش و تکنیک­های لازم را در زمینه کاری خود به صورت آکادمیک آموخته و آموزه­های خود را طی فرآیندهای عملی و تحت نظر افراد باتجربه به مرز پختگی و مهارت رساده باشد.

ب) آشنایی کامل با سازمان یا مجموعه

عملکرد مطلوب در بخش روابط عمومی زمانی میسر خواهد بود که کارشناس روابط عمومی با تاریخچه، اهداف، اقدامات، سیاست­ها، برنامه­ها و مشکلات پیش روی سازمان یا مجموعه آگاهی کامل داشته باشد و بتواند هر کدام از این مسائل را به نحو احسنت تحلیل و بررسی کند.

ج) جامعه­شناسی

کارشناس روابط عمومی موفق کسی است که آگاهی روزانه و جامعی نسبت به شرایط، جریان­ها و تحولات جامعه در ابعاد ملی و بین­المللی داشته باشد. او باید بتواند نیازهای جامعه را شناسایی کند، ذائقه و سلیقه­ی روز مردم را بشناسد و در فعالیت­های خود به آنها توجه کند.

همچنین آشنایی با علوم جامعه­شناسی نظیر مدیریت، روانشناسی، علوم سیاسی، آمار و احتمالات و... می­تواند یک کارشناس روابط عمومی را در برخورد با مسائل جامعه و اتفاقات داخل سازمان و مجموعه بسیار توانمند سازد.

د) دست به قلم بودن

توانایی نوشتن و استفاده درست و خلاقانه از کلمات یکی دیگر از شاخصه­های اصلی یک کارشناس روابط عمومی است.

کارشناس روابط عمومی را می­توان یک روزنامه­نگار زبردست دانست که می­داند چطور خبرسازی کند، چطور اخبار را به اطلاع عموم و رسانه برساند و چطور تیترهای روز را در اختیار خود بگیرد.

تهیه و تنظیم متن سخنرانی­ها، مقالات، گزارش­ها، اطلاعیه و آگهی­ها و... توسط کارشناس روابط عمومی صورت می­گیرد و قدرت نویسندگی او را به نمایش می­گذارد.

 

ه) هنرشناسی

الزامی نیست که یک کارشناس روابط عمومی هنرمند باشد اما شناخت ابعاد هنر برای او الزامی است. یک کارشناس روابط عمومی باید از هنرهایی نظیر شعر، موسیقی، نمایش، نقاشی، هنرهای تجسمی و... شناخت نسبی و جامعی داشته باشد تا بتواند از هرکدام آنها در جای مناسب، بهترین استفاده ممکن را ببرد.

 

استخدام کارشناس روابط عمومی را می­توان یکی از حساس­ترین تصمیم­­گیری­ها در یک سازمان و یا مجموعه کاری دانست. آشنایی که قرار است رابط دوستی شما با مخاطبین و دنیای رسانه باشد.

پیشنهاد ما به شما این است:

در انتخاب این آشنا سخت­گیر باشید.