برای استخدام یک کارشناس روابط عمومی به چه نکاتی باید توجه کرد ؟
کارشناس روابط عمومی میتواند یک یا چندین پل ارتباطی بین شرکتها و سازمانها با مشتریان و عموم مردم ایجاد کند. نقش تاثیرگذار چنین مهرهای در پیشبرد اهداف یک مجموعه باعث میشود تا برای سپردن این مسئولیت، دقت بیشتری به خرج داد.
ورود به یک مهمانی بزرگ
فرض کنید به یک مهمانی بسیار بزرگ و مجلل دعوت شدهاید که در این مهمانی اکثر افراد سرشناس و عالیرتبه حضور دارند. شما برای موفقیت در زمینه کاری خود نیاز دارید تا با این افراد صحبت کنید و حمایتشان را جلب کنید. اما چطور؟
در جستجوی یک آشنا
این فکر به ذهنتان میرسد تا آشنایی پیدا کنید و از طریق او خود را به آن افراد معرفی کنید. فرد مورد نظر باید شناخت خوب و کاملی از آن افراد داشته باشد. بر حسب اتفاق احساس میکنید که چنین فردی را در بین جمعیت پیدا کردهاید. اما هنوز برای مطمئن شدن زود است.
به او نزدیک میشوید و برای چند دقیقهای او را زیر نظر میگیرید.
متوجه قدرت بیان و تاثیرگذاری کلام او در بین اطرافیانش میشوید. حتی شما را هم تحتتاثیر قرار داده است! اعتماد به نفس بالای او در حین صحبت کاملا آشکار است. انگار اطرافیانش را مسخ کرده باشد. میدانست چطور مقصودش را بیان کند تا به نتیجه برسد. چهبسا یک روانشناس زبردست باشد... بله. او میتوانست فرد مورد نظر شما باشد. میروید تا مسئلهتان را با او در میان بگذارید.
همراهی با بهترین آشنا
آشنای انتخابی شما زمانی که کاملا در جریان کار و اهداف شما قرار گرفت، با توجه به شناختی که از اصول و قواعد مهمانی و آن افراد دارد، شروع به برنامهریزی و سازماندهی یک نقشه میکند. با دوستانی که دارد صحبت میکند، از آنها کمک میگیرد و متقاعدشان میکند تا به شما کمک کنند. در نهایت یک زمانبندی دقیق را برنامهریزی میکند تا در بهترین لحظهی ممکن بتواند شما را آن طور که میخواهید به آن افراد معرفی کند. لحظه معرفی دیگر نیاز به توصیف ندارد. آشنای شما کارش را خوب بلد است.
ناگهان در عرض چند دقیقه خواهید دید که نه تنها آن افراد شما را میشناسند، بلکه میبینید دوستتان دارند و به شما اعتماد میکنند.
نیمنگاهی به آشنای تازهی خود میاندازید... با لبخندی قدرشناسی میکنید و در دلتان میگویید؛
چه خوب شد که با او آشنا شدم.
دنیای رسانه یک مهمانی جهانیست و مخاطبان و عامه مردم، همان افراد سرشناس و عالیرتبه در داستان ما هستند. برای معرفی شدن در این مهمانی پر زرق و برق به یک آشنای باتجربه نیاز دارید. به یک کارشناس روابط عمومی که فاکتورهای اصلی را در برقراری ارتباط و سازماندهی امور داشته باشد. کارشناسی که در یک کلمه "آشنا" باشد.
چطور آشنای خوبی پیدا کنیم؟
شناخت یک کارشناس کاردرست و قابل اطمینان مستلزم این است که فاکتورهای اصلی را در انتخاب فرد مناسب بدانیم و بتوانیم کیفیت هرکدام از این فاکتورها را در افراد مختلف بسنجیم.
در ادامه به تفصیل در مورد هر کدام از این فاکتورها توضیح میدهیم.
ویژگیهای کارشناس روابط عمومی
یک کارشناس روابط عمومی باید در سه زمینه توانمند باشد؛
_ تولید محتوا و اطلاعرسانی به مخاطبان
_ انعکاس جلوهای مثبت و مطلوب از سازمان یا مجموعه
_ معرفی خدمات سازمان یا مجموعه در سطح گسترده
به طور دقیقتر یک کارشناس روابط عمومی باید در ابعاد شخصیتی و حرفهای دارای امتیازات و ویژگیهایی باشد که منجر به توانمندی او در موارد مذکور شود.
ویژگیهای فردی و ذاتی یک کارشناس روابط عمومی:
بسیار پیش آمده است که گفتهایم فلانی مدیر به دنیا آمده است. بعضیها انگار از بدو تولد شغل و حرفه آینده خود را به همراه دارند. بعضیها هم به مرور کشف میشوند.
از جمله ویژگیهای ذاتی یک کارشناس روابط عمومی، استعداد مدیریت در همه ابعاد آن است. چه مدیریت درونی مانند مدیریت هیجان، خشم و استرس و چه مدیریت بیرونی که همان کنترل اوضاع و شرایط سازمان میباشد.
موفقیت در منصب یک کارشناس روابط عمومی مستلزم روحیهای قوی، سختکوش، صبور، فرصتجویی آگاهانه، بهره هوشی بالا، کنجکاوی، شجاعت، شوخطبعی و سرزنده بودن، داشتن بیان خوب و ظاهری مناسب و به طور کلی شخصیتی با کاریزمای مثبت است.
تصمیمها و عملکرد کارشناس روابط عمومی تاثیر بسیار زیادی بر روند کار یک سازمان دارد. لذا یک کارشناس روابط عمومی باید بیش از هر چیز احساس مسئولیت بالایی داشته باشد، چرا که او نه تنها به اعتماد کارفرمایان خود پاسخ میدهد بلکه مخاطبان و مردم را در پیش روی خود دارد. رعایت اصول اخلاقی، صداقت و مردمداری از جمله ویژگیهای برجسته یک کارشناس روابط عمومی موفق است.
از دیگر ویژگیهای فردی یک کارشناس روابط عمومی که میتواند او و کل مجموعه را متمایز سازد، استعداد و نبوغ او در ارائه راهکارها و روشهای خلاقانه و نوآورانه است. ایدهپردازی و چگونگی عملیاتی کردن یک ایده، نبوغ و سختکوشی بالایی میطلبد که کارشناس روابط عمومی از آن برخوردار است.
ویژگیهای اکتسابی و حرفهای یک کارشناس روابط عمومی:
الف) دانش و مهارت
کارشناس روبط عمومی فردی است که دانش و تکنیکهای لازم را در زمینه کاری خود به صورت آکادمیک آموخته و آموزههای خود را طی فرآیندهای عملی و تحت نظر افراد باتجربه به مرز پختگی و مهارت رساده باشد.
ب) آشنایی کامل با سازمان یا مجموعه
عملکرد مطلوب در بخش روابط عمومی زمانی میسر خواهد بود که کارشناس روابط عمومی با تاریخچه، اهداف، اقدامات، سیاستها، برنامهها و مشکلات پیش روی سازمان یا مجموعه آگاهی کامل داشته باشد و بتواند هر کدام از این مسائل را به نحو احسنت تحلیل و بررسی کند.
ج) جامعهشناسی
کارشناس روابط عمومی موفق کسی است که آگاهی روزانه و جامعی نسبت به شرایط، جریانها و تحولات جامعه در ابعاد ملی و بینالمللی داشته باشد. او باید بتواند نیازهای جامعه را شناسایی کند، ذائقه و سلیقهی روز مردم را بشناسد و در فعالیتهای خود به آنها توجه کند.
همچنین آشنایی با علوم جامعهشناسی نظیر مدیریت، روانشناسی، علوم سیاسی، آمار و احتمالات و... میتواند یک کارشناس روابط عمومی را در برخورد با مسائل جامعه و اتفاقات داخل سازمان و مجموعه بسیار توانمند سازد.
د) دست به قلم بودن
توانایی نوشتن و استفاده درست و خلاقانه از کلمات یکی دیگر از شاخصههای اصلی یک کارشناس روابط عمومی است.
کارشناس روابط عمومی را میتوان یک روزنامهنگار زبردست دانست که میداند چطور خبرسازی کند، چطور اخبار را به اطلاع عموم و رسانه برساند و چطور تیترهای روز را در اختیار خود بگیرد.
تهیه و تنظیم متن سخنرانیها، مقالات، گزارشها، اطلاعیه و آگهیها و... توسط کارشناس روابط عمومی صورت میگیرد و قدرت نویسندگی او را به نمایش میگذارد.
ه) هنرشناسی
الزامی نیست که یک کارشناس روابط عمومی هنرمند باشد اما شناخت ابعاد هنر برای او الزامی است. یک کارشناس روابط عمومی باید از هنرهایی نظیر شعر، موسیقی، نمایش، نقاشی، هنرهای تجسمی و... شناخت نسبی و جامعی داشته باشد تا بتواند از هرکدام آنها در جای مناسب، بهترین استفاده ممکن را ببرد.
استخدام کارشناس روابط عمومی را میتوان یکی از حساسترین تصمیمگیریها در یک سازمان و یا مجموعه کاری دانست. آشنایی که قرار است رابط دوستی شما با مخاطبین و دنیای رسانه باشد.
پیشنهاد ما به شما این است:
در انتخاب این آشنا سختگیر باشید.