Image

هشت تاکتیک برای روابط عمومی استارتاپ های بزرگ

در قرن 21 همه از اهمیت وجود یک واحد روابط عمومی آگاه شده‌اند، اما آیا شما از تاکتیک‌های موفق در این حوزه مطلع هستید؟ آیا می‌دانستید که کدام شیوه‌های روابط عمومی یک استارتاپ توانسته آن را موفق کند و تعداد مخاطبان آن را به طرز چشم‌گیری افزایش دهد؟

اگر می‌خواهید که در این زمینه سازمان شما هم موفق باشد، باید شما یا تیم روابط عمومی تان در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید. این تاکتیک‌ها بر اساس کار و شیوه‌های شرکت‌های بزرگ جمع آوری و الگو برداری شده‌است. در این زمینه اگر بتوانید این استراتژی‌ها را به صورت صحیح پیاده سازی کنید، می‌توانید توجه داشته باشید که رسانه‌ها را به سمت خود جذب می‌کنید و رقبا را پشت سر می‌گذارید!

روابط عمومی را برای شرکت یا استارتاپ خود، یک مسئله کوچک فرض نکنید!

در این زمینه باید به اشتباه رایج برخی از مدیران جوان اشاره کنیم! برخی از کارآفرینان بدون داشتن اطلاعات کافی در این زمینه فرض می‌کنند که نباید بودجه کافی برای استارتاپ خود در نظر بگیرند. تعیین هزینه و بودجه ناچیز برای بخش روابط عمومی اشتباهی بزرگ است که نتیجه آن شکست کسب و کار شما خواهد بود.

در این زمینه همه جوانب احتیاط را در نظر بگیرید و لطفا این جمله را که «روابط عمومی مهم نیست، منشی من همه کارهای مربوط به آن را می‌تواند به خوبی انجام دهد» را نگویید! روابط عمومی نیاز به استعداد و مهارت خاصی دارد که هر شخصی از عهده ی آن بر نمی‌آید. در این زمینه اگر شرکت‌های بزرگ حوزه کاری خود را الگو قرار دهید، خودتان نقش و اهمیت این بخش در استارتاپ یا شرکت تان را متوجه خواهید شد.

8 تاکتیک روابط عمومی که باعث انفجار کسب و کار شما خواهد شد!

آیا برای شروع و پرتاب موشک استارتاپ خود به سمت سیاره ی موفقیت و شهرت آماده هستید؟ بیایید شروع کنیم:

1.      پیام خود را به صورت مشخص تعریف کنید! (هدف را در اولویت قرار دهید)

داشتن اهداف صحیح و واضح برای بخش روابط عمومی یا PR می‌تواند کمک کند که شما همیشه در مسیر صحیح قرار داشته باشید! در این زمینه اگر به درستی عمل نکنید، احتمالا نه تنها این بخش مجموعه شما مفید نخواهد بود، بلکه برای بخش‌های دیگر کسب و کار شما هم مانع ایجاد می‌کند! در این زمینه چند هدف پیشنهادی برای شما آماده کرده‌ایم:

·                     جذب مشتریان جدید

·                     افزایش آگاهی از برند بین مخاطبان هدف

·                     افزایش بازدیدکنندگان سایت

·                     و

2.     یک بحث خبرساز و جنجالی را انتخاب کنید

اگر در یک بازار حضور دارید که کسب و کار رقیب شما بسیار بزرگ است و شما نمی‌دانید که چطور خودتان را مطرح کنید، این تاکتیک می‌تواند، جنجالی باشد! شما لازم دارید که در این زمینه ایستادگی کنید و یک موضوع جنجالی را برای خبرسازی پیدا کنید. موضوعی که می‌تواند رقیب شما را کنار بگذارد و شما را در معرض دید مخاطبانتان قرار دهد.

شما می‌توانید در این زمینه به فکر راه اندازی یک خدمت یا محصول جدید در حوزه کاریتان باشید! با انجام این کار به صورت صحیح و اصولی قادر خواهید بود که توجه‌ها را به سمت خود جذب کنید. اگر دوست دارید که این استراتژی و شیوه به خوبی عمل کنید، لطفا نکته زیر را فراموش نکنید:

زمان انتشار محصول، خدمت یا خبر جنجالی خود را با کسب و کار رقیبتان یکی نکنید! فرض کنید که شما یک شرکت تولید کننده موبایل هستید و یک محصول عالی در این زمینه آماده کرده‌اید. اگر محصول خود را همزمان با معرفی محصول جدید اپل رونمایی کنید به احتمال زیاد نتیجه شما چیزی جز شکست نخواهد بود.

3.     داستان پردازی، تاکتیک و شیوه روابط عمومی‌های موفق

اگر دوست دارید که در سطح احساسی مخاطبان خود وارد شوید و آن‌ها را به سمت کسب و کارتان جذب کنید، قدرت داستان گویی را فراموش نکنید. قدرت داستان‌ها و اهمیت آن‌ها در این زمینه می‌تواند، بسیار مهم باشد. در این زمینه می‌توانید در نظر داشته باشید که رسانه‌های بزرگ به دنبال داستان‌های جذاب می‌روند.

اگر علاقه مند هستید که با جذب رسانه‌ها، مخاطبان بیشتری به سمت کسب و کار خود جذب کنید، توصیه می‌کنیم که حتما برای داستان خود وقت بگذارید و آن را از هر نظر هیجان انگیز و خاص کنید. یک تیم روابط عمومی قوی در این زمینه خیلی خوب می‌تواند، توانایی‌های خود را نشان دهد.

4.     خودتان را جای یک روزنامه نگار بگذارید و از دیدگاه او ببینید!

بله درست است! به طور قطع اهداف بخش روابط عمومی سازمان شما با یک روزنامه نگار یا خبرنگار یکی نیست، اما اگر دوست دارید که یک رسانه از شما خبر تهیه کند و مخاطبان و توجه‌ها را به سمت شما بکشاند، لازم است که مد نظر بگیرید که یک خبرنگار یا روزنامه نگار چگونه به مسائل توجه می‌کند؟ طرز فکر او چیست؟ دوست دارد چه سوژه‌هایی را دنبال کند؟

شما با این کار قادر هستید که بهترین سوژه‌های خبرساز برای جلب نظر روزنامه نگاران را پیدا کنید. در این زمینه از قدرت داستان و نگاه از زاویه‌های دیگر را که کمی بالاتر توضیح دادیم، فراموش نکنید. آیا تا بحال ازاین تکنیک برای جذب مخاطبان یک رسانه استفاده کرده‌اید؟

5.     مخاطبان هدف خود را بشناسید

تجربه بارها نشان داده‌است که نبود این موضوع چقدر می‌تواند به یک کسب و کار آسیب برساند! این موضوع بسیار ترسناک است که شما تمامی منابع مالی و زمانی خود را صرف جذب مخاطبانی کنید که هدف شما نیستند و یا اصلا علاقه ای به کسب و کار شما ندارند. مخاطب هدف شما کسی است که به محصولات یا خدمات کسب و کار شما نیاز دارد، اما چگونه باید او را بشناسید!

طبق یک مثال قدیمی مخاطب را باید مانند همسر آینده خود بشناسید. شما در مورد همسر خود چه می‌دانید؟ شما همه چیز را در رابطه با همسرتان می‌دانید. شما می‌دانید که همسرتان به چه چیزهایی علاقه مند است، از چه چیزهایی متنفر است و دوست دارد که وقت خود را چطور بگذراند. شاید می‌پرسید که چرا باید اینقدر دقیق شد؟

جواب سوال شما ساده است. شما باید بدانید فردی که می‌خواهد محصول یا خدمات شما را خریداری کند را باید در کجا پیدا کنید. او چه رسانه‌هایی را دنبال می‌کند؟ دوست دارد که چگونه خدمات و محصولات جدید به او معرفی شود و ! اگر به دنبال یک موفقیت بزرگ مانند کسب و کارهای عظیم و استارتاپ‌های فوق موفق هستید، حتما این موضوع را با جدیت دنبال کنید.

6.     با افراد تاثیرگذار رسانه، روابط خوبی برگزار کنید

هر کسب و کار موفقی که یک پوشش رسانه ای قوی دارد، در پشت پرده خود مدیران و مسئولانی دارد که روابط قوی با اهالی رسانه ایجاد کرده‌اند. اگر شما هم می‌خواهید که در دسته ی بهترین‌ها قرار بگیرید به طور قطع شما هم نیاز دارید که با اهالی رسانه مانند یک دوست قدیمی برخورد کنید. هرچقدر که در این زمینه مهارت شما بیشتر شود، نتیجه ای که می‌گیرید، بهتر خواهد بود.

روزنامه نگاران، اینفلوئنسرها، صاحبین رسانه و فقط یک سکه نیستند که در جیب پشت خود برای مواقع ضروری نگهدارید، بلکه سکه برنده شما هستند. اگر یک بخش روابط عمومی بتواند تنها از این تاکتیک استفاده کند، به طور قطع پیروز میدان مبارزه کسب و کارها خواهد بود.

7.     همیشه به فکر جذب سرمایه گذار باشید!

یکی از وظایف اصلی روابط عمومی‌ها در استارتاپ‌های بزرگ این است که همیشه و به صورت پیوسته به فکر جذب سرمایه گذار هستند! این موضوع نشان می‌دهد که کسب و کارهای بزرگ برای دوام و پیشرفت، به صورت پیشرفته نیاز به سرمایه گذار، سهامدار و یا افراد تاثیرگذار در این زمینه دارند!

اگر نگاهی به روابط عمومی استارتاپ‌های بزرگ ایرانی مانند دیجی کالا، مجموعه شرکت‌های اسنپ، نت برگ و بیندازید، متوجه می‌شوید که آن‌ها پیوسته از طریق شیوه‌های مختلف به فکر جذب سرمایه گذار هستند. هرچقدر که یک شرکت بتواند در این زمینه قوی تر عمل کند به طور قطع رشد بهتر و قوی تری را تجربه خواهد کرد. در ادامه 6 راهنمایی و نکته در این زمینه برای شما بیان می‌کنیم:

مشخص کنید که چه کسی را می‌خواهید، تحت تاثیر قرار دهید؟

اولین قدمی که بخش روابط عمومی در استارتاپ‌های بزرگ برای جذب سرمایه گذار انجام می‌دهد، مشخص کردن جامع هدفی است که می‌خواهند تحت تاثیر قرار دهند. آنها دقیقا چه کسانی هستند؟ فضای مجازی که در آن قرار دارند چیست؟ لینکدین یا اینستاگرام کدام بهتر است؟ چگونه می‌توانید به بهترین شکل به آن‌ها برسید؟ در چه مناسبت‌های اجتماعی معمولا حضور پیدا می‌کنند؟ با در نظر گرفتن همه ی این موارد، می‌توانید یک برنامه حرفه ای برای تحت تاثیر قراردادن سرمایه گذاران هدف خود انجام دهید.

در جلسات معرفی محصول و یا صحبت با سرمایه گذار ساده صحبت کنید

با توجه به این که سرمایه گذار تا چه حد در حوزه شما متخصص است، باید صحبت خود را از قبل آماده کنید، اما بهترین کار این است که در جلسات معارفه محصول و یا صحبت با سرمایه گذار از بخش روابط عمومی خود بخواهید که یک متن خوب و روان برای شما آماده کنند. پیچیده صحبت کردن در اکثر مواقع بدترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

از مزیت‌های خود نسبت به رقبا صحبت کنید

سرمایه گذار دوست دارد که پول خود را جایی سرمایه گذاری کند که بازدهی بالایی داشته باشد. در این زمینه باید بر روی ارزش‌های کسب و کارتان صحبت کنید. مزایایی که شما دارید و بر اساس آن‌ها می‌توانید مشتریان و مخاطبان بیشتری برای کسب و کار خود پیدا کنید. آیا این ارزش‌های پیشنهادی را به شکل تدوین شده، آماده دارید؟

لینکدین و فضای اجتماعی آن را در نظر داشته باشید

اعتبار این روزها در فضاهای اجتماعی مانند لینکدین شکل می‌گیرد. اگر دوست دارید که کسب و کار شما به بهترین شکل ممکن رشد کند، لازم است که در این زمینه یک پروفایل شرکتی لینکدین حرفه ای داشته باشید. سرمایه گذار دوست دارد از جزئیات آگاه باشد و شما با این کار به راحتی اطلاعات خوبی در این زمینه برای او به اشتراک می‌گذارید.

در جلسات مختلف با سرمایه گذاران از یک محتوا استفاده نکنید!

بخش روابط عمومی شما وظیفه دارد که قبل از هر اقدامی در این زمینه به صورت کامل در مورد سرمایه گذار تحقیق کند و بداند که او چه علایقی دارد و تخصص او در این زمینه چقدر است؟ هرچقدر که محتوای ارائه شده بیشتر با سرمایه گذار تناسب داشته باشد، احتمال موفقیت شما بیشتر و بیشتر خواهد بود.

8.     جامعه ارتباطی خود را گسترش دهید

با مشارکت در برنامه‌های مختلف، فعالیت‌های اجتماعی، کمپین‌های خیرخواهانه و جامعه ارتباطی خود را می‌توانید گسترش دهید. با این کار افراد تاثیرگذار بیشتری کسب و کار شما را خواهند شناخت. در این زمینه معمولا همه ی تیم‌های روابط عمومی خوب، یک استراتژی منظم و قوی دارند.

در این زمینه می‌توانید در بخش نظرات، تجربیات و سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:

 https://b2bprblog.marxcommunications.com/b2bpr/public-relations-to-make-you-a-startup-rockstar

https://www.fourthday.co.uk/7-tips-for-using-pr-to-attract-investment