Image

شش قدم برای استفاده هوشمند از محتوای چندرسانه‌ای در روابط عمومی

به جرات می‌توان گفت که هیچ کسب و کار موفقی را پیدا نمی‌کنید که بدون روابط عمومی توانسته باشد به موفقیت برسد! راهبردهای ارتباطی خلاق در دنیای امروز از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند، اما به نظر شما چگونه یک برنامه و پلن برنامه ریزی و اجرا می‌شود؟ چگونه باید از مولتی مدیا یا محتوای چند رسانه‌ای برای جذب مشتری استفاده کرد؟

چگونه می‌توان از تبلیغات سنتی فاصله گرفت و بجای آن از تبلیغات پربازده استفاده کرد؟ نقش محتوای چند رسانه‌ای در رسیدن به اهداف روابط عمومی چیست؟ اگر شما هم از تبلیغات بی اثر و گران قیمت سنتی خسته شده‌اید و دوست دارید که با بهترین هزینه کسب و کار خود را بهبود ببخشید، بهتر است که تا انتهای این مقاله به صورت هشیار و باتمرکز همراه ما باشید!

برنامه و پلن روابط عمومی با کمک محتوای چند رسانه ای چیست؟

هر کسب و کار یا استارتاپی که بخواهد به موفقیت برسد، لازم است که در این زمینه استراتژی و برنامه‌ای داشته باشد! اگر شما هم دوست دارید که غول عدم فروش را شکست دهید، باید برای آن برنامه داشته باشد! این برنامه مهم اگر می‌خواهد با کمک محتوای چند رسانه‌ای منتشر شود، باید حتما شامل بخش‌های زیر باشد:

·                     مخاطب هدف این برنامه و استراتژی کیست؟

·                     هدف از اجرای برنامه چیست؟

·                     برنامه و پلن اجرایی به چه صورت است؟

·                     معیارها و سنجش‌های کلیدی برای ارزیابی میزان موفقیت چه هستند؟

آیا آماده‌اید که یک برنامه با کمک محتوای چند رسانه‌ای داشته باشید؟ در ادامه به صورت کامل بیان کردیم که برای داشتن یک پلن برنامه روابط عمومی با استفاده از محتوای چند رسانه‌ای به صورت گام به گام باید چه کار کنید! همچنین توضیحاتی در مورد نقش این نوع از محتوا در موفقیت برنامه داده شده‌است:

اولین قدم: هدف خود را با اصول زیر تعریف کنید!

آیا می‌خواهید یک برنامه عالی داشته باشید که به هدف برسد؟ خوب اولین گام این است که هدف خود را به صورت کاملا واضح مشخص کنید. در تعیین هدف خود هرچقدر که شفاف‌تر عمل کنید، مطمئن‌تر می‌شوید که می‌خواهید دقیقا چکار کنید! متاسفانه این موضوع که کسب و کارها نمی‌دانند، می‌خواهند به چه چیزی برسند و فقط تلاش می‌کنند، یک مشکل اساسی است!

برخی از اهدافی که گروه راهبردهای ارتباطی خلاق در این زمینه می‌توانند، در نظر بگیرند، موارد زیر هستند:

·                     به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها و تخصص‌ها

·                     ایجاد اعتماد برای جامعه مخاطبان و مشتریان

·                     افزایش آگاهی از برند برای طیف وسیعی از افراد

·                     درک مثبت از محصولات و خدمات برای جذب مشتری

·                     معرفی کالا یا خدمت جدید در بازار

·                     کاهش اثر تبلیغات منفی

·                     فروش بیشتر

·                     و

وقتی بخش روابط عمومی شما بداند که دقیقا می‌خواهد به کجا برود، متوجه می‌شود که باید گام‌های بعدی را چطور به سرانجام برساند. اگر می‌خواهید وارد فاز اجرایی یک پلن شوید که نمی‌دانید مقصدش کجاست، لطفا از همین الان برای جلوگیری از هدر دادن منابعتان هم که شده دست نگهدارید!

دومین قدم: هدف خود را اسمارت کنید!

یکی از تکنیک‌های هدفگذاری که از آن زیاد یاد می‌شود و باید به آن توجه کرد، SMART است! اهداف اسمارت یا باهوش، ویژگی‌های زیر را دارند:

·                     Specific: کاملا خاص هستند! نتیجه ایده آل شما پس از تلاش و اجرای برنامه قرار است چه باشد؟

·                     Measurable: هدف شما باید قابل اندازه‌گیری باشد! از کجا متوجه می‌شوید که به موفقیت رسیده‌اید یا نه؟

·                     Achievable: قابل دستیابی است. شما نمی‌توانید به اهدافی برسید که قابل دستیابی نباشند! باید بودجه، زمان، توان نیروها و را در تعیین هدف مدنظر داشته باشید!

·                     Realistic: هدفی که در نظر می‌گیرید نباید با ارزش‌های شما در تضاد باشد! هدف شما باید در چارچوب ارزش‌ها و واقعیت‌هایی باشد که پذیرفته‌اید.

·                     Time-based: در چه زمانی می‌خواهید به هدف خود برسید؟ هدف شما باید به زمان محدود باشد.

سومین قدم: بازار هدف خود را مشخص کنید!

در بازاریابی و استراتژی‌های روابط عمومی همه چیز حول مشتری می‌گردد! مشخص کنید که دوست دارید به چه کس یا اشخاصی سود برسانید و یا محصولات را معرفی کنید. این مشتریان به چه چیزی اهمیت می‌دهند و دوست دارند که کار را از کجا شروع کنند. در ادامه چند راهکار و توصیه در این زمینه برای شما معرفی کرده‌ایم که با کمک مولتی مدیا یا محتوای چند رسانه ای، بتوانید به هدف خود برسید:

·                     با چه کسی دوست دارید که ارتباط برقرار کنید؟

·                     این شخص با کدام نوع محتوا می‌تواند، ارتباط بهتری برقرار کند!

·                     پیام کلیدی شما با چه نوع محتوا و با چه لحنی مخابره خواهد شد؟

·                     از کدام کانال‌های ارتباطی دوست دارید که محتوای خود را منتشر کنید؟

·                     و

شما هنگامی که هدف خود را مشخص کرده باشید و آن را به اسمارت تبدیل کرده باشید، در این مرحله راحت‌تر خواهید توانست که مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید. بهتر است که در این زمینه نهایت دقت را داشته باشید، چرا که بعضی اوقات انتشار یک پیام در کانال نامناسب یا حتی انتخاب اشتباه نوع محتوا، ضرر جبران ناپذیری به برنامه خواهد زد!

قدم چهارم: دنبال فرصت مناسب باشید!

اگر دوست دارید که از نقش محتوای چند رسانه‌ای در رسیدن به اهداف روابط عمومی، نهایت استفاده را ببرید، باید در نظر داشته باشید که بهترین زمان کی از راه می‌رسد؟ هرچقدر که در این زمینه با دقت‌تر عمل کنید، می‌توانید هدف خود را تضمین شده تر بدانید! در این موارد بهتر است که یک تیم تحقیقاتی داشته باشید که کار را خیلی خوب پیش می‌برد! موارد زیر نمونه‌ای از فرصت‌ها هستند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید:

·                     مطبوعات و مقالاتی که به شما و کسب و کارتان علاقه نشان داده‌اند!

·                     ترند شدن برخی از مباحث مربوط به کسب و کار شما

·                     نمایش‌های رادیویی، تلویزیونی و پادکست که می‌توانید در آن‌ها حضور پیدا کنید

·                     سمینارها و کارگاه‌های آموزشی

·                     و

شاید می‌گویید که چطور فرصت را پیدا کنم؟ آیا باید بنشینم تا فرصت مناسب پیدا شود؟ اینجاست که فرق یک تیم روابط عمومی خوب و حرفه‌ای با یک تیم راهبردهای ارتباطی خلاق آماتور معلوم می‌شود. تیم روابط عمومی که قدرتمند باشد، توانایی ایجاد فرصت‌ها را دارد.

قدم پنجم: یک برنامه ی سنجیده بچینید!