هفت ویژگی یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای
افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط عمومی عالی هستند، اما در بیشتر مواقع، این حرف در یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعا نخبه و حرفهای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارتهایی هستند که همه ی افراد آنها را دارا نیستند! در واقع شما برای کاهش و صرفه جویی در بوجه نمیتوانید یک فرد معمولی را به عنوان کارشناس روابط عمومی خود معرفی کنید!
کارشناسان راهبردهای ارتباطی خلاق به خوبی بر روی این موضوع مسلط هستند که چه زمانی محتواهای داستان گونه خود را بنویسند و منتشر کنند. آنها میدانند این افراد که ویژگیهای آنها را در ادامه به صورت کامل بررسی میکنیم، قادر هستند که با محتوای خود و انتشار صحیح آن در یک رسانه، کسب و کار شما را منفجر کنند و آن را به سمت قله موفقیت پرتاب کنند!
قبل از خواندن این ویژگیها فقط در نظر داشته باشید که اکثر این ویژگیها خوشبختانه قابل آموختن است. پس اگر خودتان میخواهید که یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای شوید، این ویژگیها را یکجا یاددشت کنید و در مورد نحوه ی آموختن آنها برنامه ریزی کنید.
کارشناس روابط عمومی حرفهای، همیشه آماده است!
افراد حرفهای در این زمینه همیشه یک موبایل هوشمند، ضبط صوت و یا لپ تاب همراه خود دارند! آنها همیشه مسلح هستند و در پی فرصتی لازم برای به ثمر رساندن اهداف بخش راهبردهای ارتباطی خلاق سازمان خود هستند. این افراد میتوانند همیشه به صورت لحظهای با اهالی رسانه ارتباط برقرار کنند تا در زمانی لازم از آنها برای اهداف خود استفاده کنند.
از جمله کارهایی که در زیرمجموعه همیشه آماده بودن قرار میگیرد، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
· نظارت بر رسانههای رقیب
· بررسی دورهای اهداف روابط عمومی رقبا
· نظارت اجتماعی و ایدهپردازی راجع به شیوههای جدید انجام کار
· و …
یکی از مصادیق گذشتن فرصتها مانند باد، همین فرصتهایی است که در رسانه برای مطرح شدن یک کسب و کار بوجود میآید. بخش روابط عمومی شما اگر به اندازه کافی فعال نیست، بهتر است که یک تصمیم جدی راجع به این موضوع بگیرید!
آنها قادر هستند که خود را در جای مخاطب بگذرانند!
یکی از مهمترین ویژگیهای یک کارشناس روابط عمومی حرفهای، این است که میتواند خود را جای مشتریان، مخاطبان و افراد دیگر قرار دهد و بر اساس نیاز آنها اقدام به ایدهپردازی و داستانسرایی کند تا یک محتوای خوب برای رسانههایش ایجاد کند. در نظر بگیرید که ممکن است حتی یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای و باتجربه در این زمینه اشتباه کند و یا ایدههای بدی را ارائه دهد، اما در هر صورت این ویژگی بسیار مهم است.
از مصادیقی که این ویژگی میتواند به کار یک کارشناس بخش راهبردهای ارتباطی خلاق بیاید، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
· دادن سوژههای جدید به روزنامه نگاران برای ایجاد یک خبر جنجالی
· ترساندن روزنامه نگاران
· نگهداشتن مخاطبان قدیمی و جذب مخاطبان جدید
· و …
خودتان هم میتوانید در این زمینه کمی تفکر کنید و به این نتیجه برسید که چطور یک کارشناس روابط عمومی بدون داشتن این ویژگی میتواند وظایف خود را در سازمان و یا شرکت شما به سرانجام برساند؟ در واقع نبود این ویژگی در بخش روابط عمومی یک سازمان یا شرکت، نشان دهنده این است که آن سازمان هیچ وقت به اهداف خود در این زمینه نمیرسد!
مهارت داستان نویسی آنها زبانزد است!
این ویژگی که از ابتدای این مقاله چند باری به آن اشاره کردیم، یکی از ویژگیهای این کارشناسان است. این افراد با داستانهای جذاب خود، مخاطبان را احساسی میکنند و آنها را به سمت کسب و کار یا استارتاپی که در آن مشغول به کار هستند، میکشانند. شما نمیتوانید یک کارشناس راهبردهای ارتباطی خلاق خوب را پیدا کنید که یک داستان نویس حرفه ای نباشد!
آنها به راحتی میتوانند، مخاطبان خود را متقاعد کنند
قدرت جادویی کارشناسان روابط عمومی که باید در مورد آنها بدانید، قدرت متقاعد سازی است. آنها با داستانهای جالب خود با مخاطبان ارتباط برقرار میکنند و آنها را جذب کسب و کار شما میکنند که نتیجه ی آن فروش بیشتر محصولات و خدمات برای کسب و کار است.
آنها در این زمینه به قدری قدرتمند هستند که تمامی استارتاپهای بزرگ و کسب و کارهای موفق به دنبال آنها هستند تا با مخاطبانشان تعامل برقرار کنند. البته متقاعدسازی رسانهها و کانالهای خبری هم زیر مجموعهی این ویژگی قرار میگیرد که باید کارشناس روابط عمومی داشته باشد.
یک کارشناس حرفهای قادر است که بهترین رسانهها را برای هدف خود پیدا کند!
اگر این مقاله را با دقت خوانده باشید، احتمالا تا الان متوجه شدید که تا چه میزان این موضوع مهم است که یک کارشناس راهبردهای ارتباطی خلاق دارای روابط خوب و صمیمی با اهالی رسانه و روزنامه نگاران باشد، اما هر رسانه یا کانال خبری نمیتواند، گزینهی مناسبی برای کسب و کار یا سازمان باشد!
کارشناسان حرفهای این بخش از سازمان شما باید قادر باشند که با رسانههایی ارتباط برقرار کنند که مخاطبان آنها، مخاطبان هدف شما باشند. مخاطبان هدف شما در واقع مشتریان بالقوه شما هستند که اگر به صورت مثبت با کسب و کارتان، محصولات و خدمات ارائه شده توسط شما آشنا شوند، تبدیل به یک مشتری ثابت برای شما میشوند.
این افراد باتوجه به ویژگیهای فردی خود ممکن است که به اخبار و رسانههای خاصی علاقه مند باشند. بخش راهبردهای ارتباطی خلاق شما باید این رسانهها را پیدا کند و با آنها تعامل مثبتی برقرار کند تا در صورت بوجود آمدن یک فرصت خوب از آنها برای تبلیغ کسب و کارتان استفاده کند.
فرصتشناس هستند
کارشناسان حرفهای و خبره همیشه میدانند که مهمترین چیز در این بخش فرصتها و مهلت پرداختن به آنها است! اگر نتوانند در سریعترین زمان ممکن از فرصتها استفاده کنند و یا از آنها بهره بگیرند، باید با موفقیت خداحافظی کنند. البته شناخت فرصت هم خود یک ویژگی بسیار مهم است که اگر اولین ویژگی یعنی آمادگی همیشگی را یک کارشناس روابط عمومی داشته باشد، میتواند فرصتها برای استفاده پیدا کند.
همیشه در حال یادگیری هستند و در برابر آن گارد ندارند!
افرادی که در برابر یادگیری گارد دارند و یا مایل به این کار نیستند، در هیچ زمینهای مخصوصا روابط عمومی موفق نمیشوند و نمیتوانند به موفقیت بزرگی دست پیدا کنند. بهترین چیزهایی که ما نمیدانیم، ممکن است در خواندن یک مقالهی علمی دیگر، دیدن یک فیلم آموزشی دیگر، گذراندن یک دورهی آموزشی دیگر و … برای ما ظاهر شوند!
دنیای راهبردهای ارتباطی خلاق در حال پیشرفت و گسترش است و تنها کسانی میتوانند از آن به بهترین شکل و بهترین نحو استفاده کنند که در مورد ویژگیهای جدید و استراتژیهای برتر آن اطلاع کافی داشته باشند. اگر شما هم در این زمینه دارای تجربهها و نظراتی هستید که فکر میکنید، میتواند برای دیگران مفید باشد، لطفا در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.